Nasze oczy przed komputerem. Jak o nie dbać

Lekarze już dawno zauważyli, że nasze oczy nie są przystosowane do widzenia z bliska.
Całe wieki ludzie używali oczu do wypatrywania zwierzyny i obserwacji ogromnych przestrzeni. Większość czasu używali więc wzroku, skupiając się na obiektach odległych po kilka metrów czy czasem nawet kilkadziesiąt metrów od nas. A teraz?
Jak spędzamy obecnie czas:
  • przed telewizorem średnio 4 godz. w ciągu dnia
  • przed monitorem 5,2 godz. dziennie.
  • przed książkami, gazetami 0,5 h w ciągu dnia
  • większość zajęć w ciągu dnia też wymaga skupienia wzroku na bardzo bliskim lub małym przedmiocie (literki, cyfry, praca precyzyjna itp.).
Razem daje to średnio 6-8 godzin w ciągu dnia skupiania wzroku na rzeczach znajdujących się bardzo blisko. A dla osób pracujących przy komputerze nawet 12-14 godzin.

To wszystko to koszmar dla naszych oczu.

Zaczyna się na ogół niewinnie: oczy pieką, towarzyszy nam uczucie piasku pod powieką. Czasem wieczorem dolegliwość jest mniej nasilona lub ustępuje, ale niekiedy się potęguje. Potem objawy się pogłębiają. W końcu dołącza się nadwrażliwość na światło, łzawienie - zwłaszcza na powietrzu. Miliony osób na całym świecie spędzają kilka, a nawet kilkanaście godzin dziennie przy komputerze. Często mają kłopoty ze wzrokiem. Mogą to być skutki długotrwałej pracy przy komputerze, ale czy na pewno tylko komputer jest winowajcą?
Specjaliści zastanawiają się, na ile jest to skutek wpływu samego urządzenia, jakim jest komputer, a na ile lekceważenia zasad jego użytkowania i organizowania pracy. Jakich reguł należy przestrzegać, jeśli się chce na długo zachować dobry wzrok?

Promieniowanie

Komputer emituje stosunkowo dużo ciepła, co nie tylko zwiększa temperaturę powietrza, ale i zmniejsza wilgotność. Jeżeli pracujemy wiele godzin przy komputerze w pomieszczeniu z klimatyzacją, prowadzi to do tzw. zespołu suchego oka, który objawia się przez świąd, pieczenie, zaczerwienienie i ból oczu. Pomaga na to nawilżanie powietrza i stosowanie kropli, tzw. sztucznych łez.
Innym zagrożeniem dla naszych oczu jest emitowane przez komputer pole elektrostatyczne. Twarz, podobnie jak ekran, przyciąga naładowane cząsteczki kurzu, pyłki roślinne, bakterie, cząsteczki substancji chemicznych itp. Może to być powodem alergicznego podrażnienia, a nawet zapalenia oczu. Objawia się ono obrzękiem spojówek i powiek, zbieraniem się wydzieliny. Towarzyszy temu światłowstręt, pieczenie, łzawienie. Pole elektrostatyczne jest najintensywniejsze przez pierwsze 15 minut pracy monitora. Dlatego warto włączać komputer kilkanaście minut przed rozpoczęciem pracy.

Częste kłopoty

  • swędzenie, łzawienie, pieczenie, także ból oczu,
  • pogarszająca się ostrość widzenia już nawet po kilku godzinach pracy,
  • bóle głowy,
  • zamglone widzenie przy patrzeniu w dal,
  • zamglone widzenie z bliska (np. obrazu na ekranie monitora, w gazecie),
  • podwójne widzenie obrazu na ekranie,
  • mrużenie oczu, aby lepiej widzieć,
  • opuszczanie lub mylenie wierszy przy czytaniu,
  • mieszanie kolumn w tabelach, zmiana słów lub liczb.
 Komputer ustaw tak, aby móc patrzeć w dal poza ekranem, najlepiej za okno. Jeśli okna nie ma, nie siedź w kącie ani twarzą do ściany. Najkorzystniej jest siedzieć twarzą w kierunku drzwi, aby po ich otwarciu sięgnąć wzrokiem w głąb korytarza lub innych pomieszczeń.
 Jeśli na wyłączonym monitorze widzisz jakieś obrazy lub odbicia światła, to znaczy, że jest on źle ustawiony. Odblask zmusza do odwracania głowy, pochylania ciała. Napinasz mięśnie szyi, pleców, rąk. Oczy mają kłopot z wyraźnym odczytaniem informacji na ekranie. To je męczy. Można zmieniać kąt ustawienia ekranu, zasłonić okna, wyłączyć jaskrawe oświetlenie itp. Najlepiej jednak umieścić na monitorze przeciwodblaskowy ekran, który zwiększa kontrast między znakami a tłem. Nowoczesne komputery mają już fabrycznie wmontowane ekrany przeciwodblaskowe.
Zadbaj o właściwe oświetlenie
Najlepsze górne oświetlenie to lampy, które można regulować, tak aby nie rzucały światła bezpośrednio na komputer - stojące, skierowane ku sufitowi. Warto zaopatrzyć je albo w przygaszacz, albo w przełącznik z trzema poziomami intensywności światła, aby móc dostosować jego natężenie do własnych potrzeb. Jeśli światło górne i boczne nie jest odpowiednie do pracy przy komputerze, to postaw na biurku lampę, najlepiej biurową z regulowanym ramieniem i stuwatową żarówką. To pomoże również oświetlić tekst, nad którym pracujesz. Kartkę z tekstem umieść pionowo, równolegle do ekranu, w specjalnym uchwycie. Wodzenie oczami od prawej do lewej strony kartki jest korzystniejsze dla wzroku niż nieustanne przenoszenie go w dół na tekst i w górę - na ekran. 

Naucz się patrzeć

Wiele osób ma zły nawyk nadmiernej koncentracji wzroku na monitorze i zbyt rzadkiego mrugania, co prowadzi do napięcia fizycznego i psychicznego oraz szybkiego męczenia oczu. Dlatego trzeba nauczyć się techniki patrzenia w komputer.    Brak króciutkich przerw na patrzenie w dal jest jednym z głównych czynników prowadzących do krótkowzroczności osób pracujących przy komputerze.

Jak patrzeć w dal?

Unieś wzrok lekko ponad ekran lub obok niego i skoncentruj go na najdalszym obiekcie.
  • Przenieś wzrok na kolejne dwa przedmioty.
  • Zamrugaj kilka razy.
  • Po krótkiej chwili przenieś wzrok z powrotem na ekran.
Mruganie nawilża i oczyszcza oczy, rozluźnia mięśnie twarzy i czoła, zapobiega marszczeniu brwi. Zbyt rzadkie mruganie powoduje zaczerwienienie, pieczenie oczu.
Codziennie ćwicz mruganie i trzepotanie powiekami:   
  1. Oczy zamknij delikatnie - górna i dolna powieka niech lekko stykają się ze sobą. Nie zaciskaj ich.
  2. Czoło, brwi, reszta twarzy niech pozostaną nieruchome - poruszaj tylko powiekami.
  3. Otwieraj oczy co 3-5 sekund.
  4. Powtórz 15 razy.Trzepotanie powiekami pomaga w rozluźnieniu mięśni otaczających oczy, które bywają zbyt napięte po dłuższej pracy.
  5. Połóż końce palców delikatnie na skroniach. Zamrugaj 10 razy lekko i tak szybko, jak potrafisz. Pod palcami nie powinno się odczuwać żadnego ruchu. Jeśli go czujesz, to znaczy, że mrugasz za mocno.
  6. Zamknij lekko oczy (nie zaciskaj powiek) i odpocznij. Weź trzy głębokie oddechy. Rozluźnij brwi.
  7. Powtórz to dwa razy.  
  8. 

Kobiety w ciąży nie powinny pracować przy komputerze dłużej niż 4 godziny dziennie ( Dz.U. z 1996 r., nr 114, poz. 545).

Cztery proste ćwiczenia wzmacniające wzrok zaczerpnięte ze strony poradnikzdrowie.pl najlepsza strona kobiety http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/oczy/cwiczenia-doskonae-dla-oczu_36006.html
  • Ćwiczenie 1
Łokcie oprzyj o stół. Dłońmi szczelnie zasłoń oczy. Wyobraź sobie pogodne, dynamiczne obrazy, np. falujący łan zboża, fruwające ptaki. Jeśli w trakcie ćwiczenia przed oczami pojawią się jakieś kolorowe wzorki, to znaczy, że z oczami nie jest najlepiej (przemęczenie, choroba lub wada wzroku). Gdy zobaczysz głęboką czerń – to dobrze. Potem chwilę wędruj wzrokiem po dowolnym tekście. Na koniec przenoś wzrok z przedmiotu stojącego blisko (do pół metra) na przedmiot znajdujący się w oddali. Nie wpatruj się w wybrane obiekty zbyt długo, by nie doszło do zaburzenia ostrości widzenia.
  • Ćwiczenie 2
Zamknij oczy na parę sekund, a potem potrzepocz kilkanaście sekund rzęsami jak motyl skrzydłami. Zakończ ćwiczenie, gdy oczy się nawilżą.
  • Ćwiczenie 3
Nie poruszając głową, spójrz raz w lewo, raz w prawo, potem w górę i w dół, a następnie wzrokiem zatocz kilka kółek.
  • Ćwiczenie 4
Weź w dłonie np. dwa ołówki lub długopisy. Rozsuń ręce na szerokość 40 cm i trzymaj je w odległości 50–60 cm od oczu. Zbliżaj ręce do twarzy, przenosząc wzrok z jednego ołówka na drugi. Następnie wyprostuj ręce i przybliżaj do oczu tylko jedną, patrząc przy tym raz na jeden, raz na drugi ołówek. Powtórz ćwiczenie, zmieniając rękę.

Prześlij komentarz